Kotkassa jaetaan kesällä 2022 uusi sanoituspalkinto

28.9.2021

Kotkassa jaetaan vuoden 2022 Meripäivien yhteydessä uusi Juha Vainio -aiheinen palkinto.
Perinteisen Juha Vainio -sanoittajapalkinnon lisäksi ensi vuonna valitaan ”Vuoden sanoitus”, jonka saajasta päättävät yhdessä Juha Vainio Rahasto ja kotkalainen Juha Vainio -seura eli entinen Junnun Lauluseura.

”Halusimme tulla omalla panoksellamme mukaan Juha Vainion elämäntyön vaalimiseen ja hienoa, että löysimme Juha Vainio Rahaston kanssa yhteisymmärryksen palkinnon kohteesta eli vuoden parhaasta suomalaissanoituksesta”, toteaa Juha Vainio -seuran puheenjohtaja Kristiina Lanki.

Vuoden sanoitus -palkinnon suuruus on 1000 euroa ja palkinnon kriteerit päätetään syksyn 2021 aikana työryhmässä, johon kuuluu kaksi edustajaa Juha Vainio Rahaston hallituksesta ja kaksi edustajaa Juha Vainio -seuran hallituksesta.

Suomen Musiikintekijöitä Juha Vainio Rahastossa edustavat Heimo Hatakka ja Paula Vesala tervehtivät uutta palkintoa ilolla.
”Juha Vainio -palkinto on tunnustus merkittävästä ja usein pitkäaikaisesta sanoitustuotannosta. Uuden palkinnon myötä voimme nostaa paremmin esiin myös uusia sanoittajalahjakkuuksia ja yksittäisiä onnistumisia laululyriikan vaativassa lajissa”, Suomen Musiikintekijöiden edustajat sanovat.

Perinteinen ja nykyään 6000 euron suuruinen Juha Vainio -sanoittajapalkinto on jaettu Kotkan Meripäivillä jo vuodesta 1991 lähtien.
Ensimmäisen palkinnon sai Juice Leskinen. Sen jälkeen palkinnon ovat vastaanottaneet Hector, Vexi Salmi, Pertti Reponen, Heikki Salo, Gösta Sundqvist, Martti Syrjä, Tero Vaara, Tuomari Nurmio, Pekka Ruuska, J. Karjalainen, Anni Sinnemäki, Ismo Alanko, Jorma Toiviainen, kaksikko Mikko Alatalo – Harri Rinne, Edu Kettunen, Pauli Hanhiniemi, Sinikka Svärd, Dave Lindholm, Maija Vilkkumaa, Mikko Kuustonen, Samuli Putro, Chrisse Johansson, Timo Kiiskinen, Pelle Miljoona, Paula Vesala, Juha Tapio, Jukka Kuoppamäki, Mikko Kuoppala a.k.a Pyhimys ja tänä vuonna Toni Wirtanen.

Juha Vainio -palkinnon lisäksi on jaettu myös kaksi elämäntyöpalkintoa mittavasta sanoittajaurasta. Vuonna 2002 elämäntyöpalkinto myönnettiin Sauvo ”Saukki” Puhtilalle ja vuonna 2008 Jukka Virtaselle.

”Tämä uusi palkinto on oiva lisä Juha Vainion lauluntekijäperinteen ja suomalaisten sanoittajien kunnioittamisessa. Sen lanseeraus osuu hienosti Kotkan Meripäivien 60-vuotisjuhlatapahtumaan”, toteaa Juha Vainio Rahaston sihteeri, Kotkan tapahtumapäällikkö Tiina Salonen.