Yhdistyksen syntyhistoria

Juha Vainio on Kotkan oma poika ja niinpä Junnun lauluseura ry perustettiin 4.12.1994 Kotkassa, joka on yhdistyksen kotipaikka.

Esa Honkasen aloitteesta joukko muusikoita ja Juha Vainion musiikin ystäviä kokoontui ravintola Hamletissa 4.12.1994 perustaen yhdistyksen, jonka tarkoitukseksi määriteltiin säännöissä Juha Vainion lauluperinteen sekä suomalaiskansallisen kuplettilauluperinteen esittäminen, kerääminen ja tallentaminen.

Yhdistyksen perustamisasiakirjassa on yhteensä 24 allekirjoittajaa.

Katso perustajajäsenet sivun vasemman yläreunan linkistä.

Nimenmuutos

12.12.2020 sääntömääräisessä syyskokouksessa yhdistyksen nimeksi muutettiin yksimielisesti Juha Vainio -seura ry.

Juha Vainio

(10.5.1938 - 29.10.1990)

Juha Vainio syntyi Kotkassa. Kotkan poikii ilman siipii on laulu, jota kotkalaisille ei tarvitse esitellä, sen osaavat lähes kaikki, mutta hänen merkityksensä Suomen viihdemusiikille ja kuplettiperinteelle on kuitenkin paljon laajempi. Vainion laulut ovat tunnettuja koko Suomessa.

Juha Vainio oli suuri sanoittaja ja Reino Helismaan laulelmaperinteen jatkaja. Hän oli laulajana kuplettiperinteen moderni edustaja ja aikansa tuotteliaimpia iskelmämusiikin tekstittäjiä. Hän on sanoittamisen lisäksi säveltänyt ja esittänyt itse suuren määrän lauluja. Hän on myös kääntänyt paljon lauluja ja iskelmiä, joita esittivät tunnetut suomalaiset viihdetaiteilijat. Levytettyjä sanoituksia on yli 1800.

Vainion lauluissa on sanomaa ja runomitta on virheetöntä. Kappaleissa on sävellettyä elämänviisautta ja filosofiaa, jota voimme kuunnella ja pohdiskella päivittäin.